Ohjelmatiedot: Päivä Bachin parissa

Urkumaraton 28.3.2026

Klo 10.30 Uskonpuhdistuksen juhlamusiikkia ja klaveeriharjoituksia / Jan Lehtola

Osia teoksesta Clavier-Übung III

Praeludium in Es, BWV 552/1 
Allein Gott in der Höh’, sei Ehr’, BWV 676
Dies sind die heil’gen zehn Gebot’, BWV 678
Wir glauben all an einen Gott, BWV 680 
Vater unser im Himmelreich, BWV 682
Christ unser Herr zum Jordan kam, BWV 684
Aus tiefer Noth schrei ich zu dir, BWV 686 
Jesus Christus, unser Heiland, BWV 688 
Fuga in Es, BWV 552/2

Klo 11.50 Bach sovittajana ja Italian lumoissa / Markku Mäkinen

Praeludium und Fuge in C, BWV 541



Antonio Vivaldi (1679–1741) – Johann Sebastian Bach: Concerto in d, BWV 596 

(Allegro) – Grave – Fuga 

Largo e spiccato

(Allegro)



Sechs Choräle von verschiedener Art, BWV 645–650:

Wachet auf, ruft uns die Stimme

Wo soll ich fliehen hin 

Wer nur den lieben
Gott lässt walten

Meine Seele erhebt den Herren

Ach bleib bei uns, Herr Jesu Christ

Kommst du nun, Jesu, vom Himmel herunter auf Erden



Toccata, Adagio und Fuge in C, BWV 564

Klo 13.10 Pimeydestä valoon / Susanne Kujala

Fantasia und Fuge in c, BWV 537



Orgelbüchlein-kokoelmasta:

Mit Fried und Freud ich fahr dahin, BWV 616

Christus, der uns selig macht, BWV 620

Da Jesus an dem Kreuze stund, BWV 621

O Mensch, bewein dein Sünde groß, BWV 622

Hilf, Gott, dass mir’s gelinge, BWV 624

Wir danken dir, Herr Jesu Christ, dass du für uns gestorben bist, BWV 623



Neumeister-kokoelmasta:

O Haupt voll Blut und Wunden / Ach Herr, mich armen Sünder, BWV 742

O Haupt voll Blut und Wunden / Herzlich tut mich verlangen, BWV 727

Fantasia super Christ lag in Todesbanden, BWV 695


Orgelbüchlein-kokoelmasta:
Christ ist erstanden, BWV 627


Toccata und Fuge in F, BWV 540

Klo 14.30 B-A-C-H partitalla / Tomi Satomaa

Praeludium und Fuge in B, BWV 560



Praeludium und Fuge in a, BWV 543



Partita Ach, was soll ich Sünder machen, BWV 770



Praeludium und Fuge in C, BWV 547



Fantasia con imitazione in h, BWV 563



Fuge in h, BWV 579


Klo 15.50 Tyylillisten esikuvien moninaisuudesta synteesiin / Peter Peitsalo

Fantasia in c, BWV 562



Canzona in d, BWV 588



Allein Gott in der Höh sei Ehr


  1. canto fermo in soprano, BWV 662

  2. canto fermo in tenore, BWV 663

  3. trio, BWV 664

Praeludium und Fuge in h, BWV 544


Klo 17.10 Terveisiä Leipzigistä! / Olli Pyylampi

Praeludium in c, BWV 546



Kokoelmasta 18 Choräle (Leipziger Choräle):

An Wasserflüssen Babylon, BWV 653

Komm, Gott, schöpfer, heiliger Geist, BWV 667

Nun komm’, der Heiden Heiland, BWV 659

Herr Jesu Christ, dich zu uns wend, BWV 655

Jesus Christus, unser Heiland, BWV 665

Schmücke dich, o liebe Seele, BWV 654



Praeludium und Fuge in e, BWV 548

Klo 18.30 Affectus – Nuoren Bachin mielenliikkeitä / Olli Porthan

Pièce d’Orque in G, BWV 572


  1. Très vitement
  2. Gravemen
  3. Lentement



Partite diverse sopra ”Sei gegrüsset, Jesu gütig”, BWV 768

Partite 1–5
 
Toccata und Fuge in d, BWV 565
 
Partite diverse sopra ”Sei gegrüsset, Jesu gütig”
Partite 6–11


Passacaglia in c, BWV 582


Klo 19.50 Die Kunst der Fuge – Bachin viimeinen henkäys? / Ville Urponen

Teoksesta Die Kunst der Fuge, BWV 1080 


Contrapunctus I
Pääteema perusmuodossaan.

Contrapunctus II
Pääteema perusmuodossaan, mutta teeman viimeiset sävelet ovat pisteellisinä.

Contrapunctus III
Pääteeman käännös.

Canon alla Ottava
Oktaavikaanon, jossa pääteeman käännös esiintyy virtaavassa liikkeessä.

Canon alla Decima Contrapunto alla Terza
Desiimi- ja oktaavikaanon, jossa teema esiintyy yksinkertaisessa käännösmuodossa ja synkopoituna.

Contrapunctus VI – In Stylo Francese
Muunnettu pääteema ja sen käännös samoin aika-arvoin ja teemat esiintyvät myös tihennettyinä puolin aika-arvoin.

Canon alla Duodecima in Contrapunto alla Quinta
Duodesiimi- ja kvinttikaanon, jossa pääteema on virtaavassa liikkeessä keskiosaan asti, kunnes ylä-ääni aloittaa kaanonin uudelleen.

Canon per Augmentionem in Contrario motu
Kaanon vastaliikkeessä ja harvennettuna, jossa alempi ääni seuraa ylempää ääntä, kunnes kaanonin jälkiosassa äänet vaihtavat keskenään paikkaa.

Contrapunctus VIII
Kaksi uutta teemaa, jotka kuullaan lopussa yhdessä muunnetun pääteeman kanssa.

Contrapunctus XI
Contrapunctus VIII:n kolme teemaa käännettyinä, uudessa järjestyksessä ja lopuksi yhtä aikaa.

Fuga a 3 Soggeti (keskeneräinen)
Keskeneräinen loppufuuga, jossa on kolme uutta teemaa. Ensimmäinen teema esiintyy myös käännöksenä ja myöhemmin toisessa osafuugassa esitellyn toisen teeman kanssa yhtä aikaa. Kolmannen osafuugan teemana on puolinuoteissa kulkeva B-A-C-H, joka esiintyy myös käännöksenä. Bachin suunnitelman mukaan neljäs teema olisi ollut sama kuin alkuteema, mutta kun kolme teemaa yhdistyvät ensimmäisen kerran, loppuu käsikirjoitus