Urkumaraton 28.3.2026

Klo 10.30 Uskonpuhdistuksen juhlamusiikkia ja klaveeriharjoituksia / Jan Lehtola
Osia teoksesta Clavier-Übung III
Praeludium in Es, BWV 552/1
Allein Gott in der Höh’, sei Ehr’, BWV 676
Dies sind die heil’gen zehn Gebot’, BWV 678
Wir glauben all an einen Gott, BWV 680
Vater unser im Himmelreich, BWV 682
Christ unser Herr zum Jordan kam, BWV 684
Aus tiefer Noth schrei ich zu dir, BWV 686
Jesus Christus, unser Heiland, BWV 688
Fuga in Es, BWV 552/2
Klo 11.50 Bach sovittajana ja Italian lumoissa / Markku Mäkinen
Praeludium und Fuge in C, BWV 541
Antonio Vivaldi (1679–1741) – Johann Sebastian Bach: Concerto in d, BWV 596
(Allegro) – Grave – Fuga
Largo e spiccato
(Allegro)
Sechs Choräle von verschiedener Art, BWV 645–650:
Wachet auf, ruft uns die Stimme
Wo soll ich fliehen hin
Wer nur den lieben
Gott lässt walten
Meine Seele erhebt den Herren
Ach bleib bei uns, Herr Jesu Christ
Kommst du nun, Jesu, vom Himmel herunter auf Erden
Toccata, Adagio und Fuge in C, BWV 564
Klo 13.10 Pimeydestä valoon / Susanne Kujala
Fantasia und Fuge in c, BWV 537
Orgelbüchlein-kokoelmasta:
Mit Fried und Freud ich fahr dahin, BWV 616
Christus, der uns selig macht, BWV 620
Da Jesus an dem Kreuze stund, BWV 621
O Mensch, bewein dein Sünde groß, BWV 622
Hilf, Gott, dass mir’s gelinge, BWV 624
Wir danken dir, Herr Jesu Christ, dass du für uns gestorben bist, BWV 623
Neumeister-kokoelmasta:
O Haupt voll Blut und Wunden / Ach Herr, mich armen Sünder, BWV 742
O Haupt voll Blut und Wunden / Herzlich tut mich verlangen, BWV 727
Fantasia super Christ lag in Todesbanden, BWV 695
Orgelbüchlein-kokoelmasta:
Christ ist erstanden, BWV 627
Toccata und Fuge in F, BWV 540
Klo 14.30 B-A-C-H partitalla / Tomi Satomaa
Praeludium und Fuge in B, BWV 560
Praeludium und Fuge in a, BWV 543
Partita Ach, was soll ich Sünder machen, BWV 770
Praeludium und Fuge in C, BWV 547
Fantasia con imitazione in h, BWV 563
Fuge in h, BWV 579
Klo 15.50 Tyylillisten esikuvien moninaisuudesta synteesiin / Peter Peitsalo
Fantasia in c, BWV 562
Canzona in d, BWV 588
Allein Gott in der Höh sei Ehr
- canto fermo in soprano, BWV 662
- canto fermo in tenore, BWV 663
- trio, BWV 664
Praeludium und Fuge in h, BWV 544
Klo 17.10 Terveisiä Leipzigistä! / Olli Pyylampi
Praeludium in c, BWV 546
Kokoelmasta 18 Choräle (Leipziger Choräle):
An Wasserflüssen Babylon, BWV 653
Komm, Gott, schöpfer, heiliger Geist, BWV 667
Nun komm’, der Heiden Heiland, BWV 659
Herr Jesu Christ, dich zu uns wend, BWV 655
Jesus Christus, unser Heiland, BWV 665
Schmücke dich, o liebe Seele, BWV 654
Praeludium und Fuge in e, BWV 548
Klo 18.30 Affectus – Nuoren Bachin mielenliikkeitä / Olli Porthan
Pièce d’Orque in G, BWV 572
- Très vitement
- Gravemen
- Lentement
Partite diverse sopra ”Sei gegrüsset, Jesu gütig”, BWV 768
Partite 1–5
Toccata und Fuge in d, BWV 565
Partite diverse sopra ”Sei gegrüsset, Jesu gütig”
Partite 6–11
Passacaglia in c, BWV 582
Klo 19.50 Die Kunst der Fuge – Bachin viimeinen henkäys? / Ville Urponen
Teoksesta Die Kunst der Fuge, BWV 1080
Contrapunctus I
Pääteema perusmuodossaan.
Contrapunctus II
Pääteema perusmuodossaan, mutta teeman viimeiset sävelet ovat pisteellisinä.
Contrapunctus III
Pääteeman käännös.
Canon alla Ottava
Oktaavikaanon, jossa pääteeman käännös esiintyy virtaavassa liikkeessä.
Canon alla Decima Contrapunto alla Terza
Desiimi- ja oktaavikaanon, jossa teema esiintyy yksinkertaisessa käännösmuodossa ja synkopoituna.
Contrapunctus VI – In Stylo Francese
Muunnettu pääteema ja sen käännös samoin aika-arvoin ja teemat esiintyvät myös tihennettyinä puolin aika-arvoin.
Canon alla Duodecima in Contrapunto alla Quinta
Duodesiimi- ja kvinttikaanon, jossa pääteema on virtaavassa liikkeessä keskiosaan asti, kunnes ylä-ääni aloittaa kaanonin uudelleen.
Canon per Augmentionem in Contrario motu
Kaanon vastaliikkeessä ja harvennettuna, jossa alempi ääni seuraa ylempää ääntä, kunnes kaanonin jälkiosassa äänet vaihtavat keskenään paikkaa.
Contrapunctus VIII
Kaksi uutta teemaa, jotka kuullaan lopussa yhdessä muunnetun pääteeman kanssa.
Contrapunctus XI
Contrapunctus VIII:n kolme teemaa käännettyinä, uudessa järjestyksessä ja lopuksi yhtä aikaa.
Fuga a 3 Soggeti (keskeneräinen)
Keskeneräinen loppufuuga, jossa on kolme uutta teemaa. Ensimmäinen teema esiintyy myös käännöksenä ja myöhemmin toisessa osafuugassa esitellyn toisen teeman kanssa yhtä aikaa. Kolmannen osafuugan teemana on puolinuoteissa kulkeva B-A-C-H, joka esiintyy myös käännöksenä. Bachin suunnitelman mukaan neljäs teema olisi ollut sama kuin alkuteema, mutta kun kolme teemaa yhdistyvät ensimmäisen kerran, loppuu käsikirjoitus